A niebo jest granicą

A niebo jest granicą 

      Muzyka pojawiła się już w pierwszych tygodniach mojego życia i była dla mnie czymś tak naturalnym i niezbędnym jak jedzenie, picie czy sen. Z biegiem lat słuchanie muzyki stało się moją wielką pasją i z czasem zacząłem zwracać coraz większą uwagę na jakość odtwarzanego przez mój sprzęt dźwięku. O tym, jak był niedoskonały, zdałem sobie sprawę, kiedy w październiku 1996r. pojechałem do Warszawy na jedyny w Polsce koncert Michaela Jacksona. Koncert był zrealizowany dźwiękowo tak perfekcyjnie, że aż zapierało dech. Gdy wróciłem podekscytowany do domu, chciałem posłuchać tych samych utworów, żeby poczuć jeszcze przez chwilę tą samą atmosferę. Jak wielkie było moje rozczarowanie, gdy usłyszałem pierwsze dźwięki! Głośniki, które wtedy posiadałem, wydały z siebie coś… nieokreślonego. Po głośnikach średniej klasy, jednej ze znanych dużych firm światowych, spodziewałem się znacznie więcej i zdałem sobie wtedy sprawę, że nie brzmią tak, jak powinny. Byłem wtedy nastolatkiem i nie było mnie stać na lepsze i droższe. Wtedy właśnie narodził się pomysł, że zrobię głośniki, które będą dawały radość ze słuchania muzyki, będą brzmiały tak, jak na tamtym koncercie i nie będą kosztowały „majątku”. 

 Projektowanie głośników okazało się bardzo złożonym i żmudnym procesem, pełnym nieprzewidywalnych wyników i chwil zwątpienia.. 

 Prawie 3 lata trwało dopracowanie moich pierwszych kolumn. Nazwałem je Altair – „lecący orzeł”. Tak nazywa się jedna z gwiazd na naszym niebie. Połączyłem w ten sposób moje dwie pasje – muzykę i astronomię.

Altairy  były poprawiane wiele razy, ich brzmienie przeszło co najmniej kilkadziesiąt transformacji, ciągle szukałem, ciągle czegoś brakowało. One rozpoczęły bardzo długą drogę i pokazały mi jak obszerny i skomplikowany jest proces projektowania kolumn głośnikowych. Po wielu miesiącach projektowania, testowania różnych wariantów, słuchania i symulacji komputerowych, powstały głośniki, które wreszcie zaczęły dawać namiastkę obcowania z muzyką na żywo. Teraz – po latach nabywania doświadczenia w projektowaniu – wiem, jak bardzo te głośniki były wtedy niedoskonałe, jak wiele im brakowało do odtwarzania muzyki na żywo.

 Altairy  pomogły mi nauczyć się projektować kolumny. Powstała tylko jedna para, grają do dzisiaj.

      Przez kilka lat projektowałem mniej lub bardziej udane zestawy głośnikowe dla przyjaciół i znajomych. Dzięki temu nabywałem coraz większego doświadczenia. Pewnego dnia w 2007 roku znajomy poprosił mnie o skonstruowanie monitora bliskiego pola, którego mógłby używać w swoim domowym studiu nagraniowym. Gdy monitory były prawie gotowe, odwiedził mnie jeden z moich przyjaciół audiofili. Poprosiłem go, aby ocenił i powiedział, co myśli o ich dźwięku. Pamiętam jak bardzo był zaskoczony ich brzmieniem. Namówił mnie wtedy, aby na bazie tych monitorów powstał głośnik audiofilski. Chciałem, żeby mój projekt wyróżniał się spośród innych, bo prostopadłościennych skrzynek było pełno w sklepach.

 Od dziecka fascynowało mnie kino science-fiction, technologie przyszłości, gwiazdy. Jednym z przełomowych filmów w historii kina była „Odyseja Kosmiczna 2001” Stanley’a Kubricka. Ważnym elementem tego filmu był tajemniczy monolit wykonany z nieznanego materiału. Stał się inspiracją dla mojego projektu. Tak właśnie narodziła się Proxima. Jak się później okazało, jej nazwa miała charakter symboliczny. 

Proxima znaczy „pierwsza”. Jako pierwsza – trafiła do oceny przez fachowe czasopismo, jako pierwsza – została doceniona nagrodą  „Best Product 2008” 

magazynu highfidelity.pl, jako pierwsza – już jako Proxima2 – otrzymała dopracowywane przeze mnie latami systemy BAD i SGP opisane niżej, jako pierwsza – opuściła granice Polski. Jako pierwsza otrzymała także płaską wielowarstwową obudowę i stała się prekursorem oferowanych obecnie przez Divine Acoustics modeli głośników.

      Pierwotnie stworzona jako monitor bliskiego pola oferujący dźwięk szybki i impulsowy, z jak najniższymi zniekształceniami, ewoluowała stając się niepowtarzalnym wzorniczo zestawem głośnikowym. Tylko ona jest jednak głośnikiem o obudowie zamkniętej – bez wad, ale też bez zalet bass-reflexu. Kolejne zestawy – Electra i Antares to już kolumny z bass-reflexem, korzystające z systemów wprowadzonych w Proximie.

  

Przez pierwsze lata do projektowania zwrotnic głośnikowych używałem programów komputerowych, wykonywałem symulacje i często to, co pokazywał komputer, rozmijało się z tym, co słyszałem. Po wielu koncertach w filharmonii, tysiącach godzin spędzonych na słuchaniu muzyki i ćwiczeniu słuchu, opracowany został schemat i algorytm projektowania zestawów głośnikowych. Od czasów powstania Proximy do projektowania zwrotnic nie używam żadnych programów komputerowych. Ostateczne brzmienie każdego z modeli kolumn jest wynikiem kilkumiesięcznych testów odsłuchowych i doboru elementów, które współgrają ze sobą tworząc efekt końcowy.

Projekt plastyczny 

      Kolumny Divine Acoustics to połączenie nowoczesnego wzornictwa z ręcznie wykonywaną stolarką. Zestawienie piękna rysunków egzotycznych gatunków drewna i skóry ze smukłością stojącej obudowy daje niezwykłe wrażenia wizualne.

Aby osiągnąć taki efekt podczas projektowania kształtów każdego modelu obudowy kierowano się zasadą „złotego podziału” – złotej proporcji, boskiej proporcji (łac. divina proportio). Złoty podział znany był już w starożytności i przypisywano mu wyjątkowe walory estetyczne. Projektowane w ten sposób kształty posiadały harmonię i określane były jako piękne.

Ideą projektów Divine Acoustics było stworzenie nie tylko urządzenia do reprodukcji dźwięku,ale także eleganckiej bryły, która pozostaje w harmonii z wystrojem wnętrza i staje się jego ozdobą.

Obudowy 

 Obudowy głośników Divine Acoustics projektowane są w środowisku CAD. Łączą w sobie niepowtarzalne wzornictwo z elementami niezbędnymi dla uzyskania prawidłowego brzmienia zamontowanych w nich głośników. Podczas projektowania powstaje model 3D, dokładne rysunki techniczne oraz szablony do każdego z elementów, które zapewnią powtarzalność podczas produkcji wszystkich egzemplarzy.

Rezonanse własne obudowy tłumione są za pośrednictwem warstwowych ścianek zbudowanych z materiałów o różnych właściwościach tłumiących – w każdej obudowie występuje co najmniej 6 różnych materiałów konstrukcyjnych i wykończeniowych. Na wysokości głośnika basowego obudowa wzmocniona jest stalowymi prętami tworzącymi wieniec. Głośniki wysokotonowe łączone są z główną obudową za pośrednictwem warstw tłumiących. Głośnik wysokotonowy Antaresa zamontowano w osobnej obudowie.

Układ rezonansowy płaskiej obudowy 

      Zgodnie z definicją rezonatora Helmholtz’a, która opisuje m.in. działanie obudowy posiadającej otwór, częstotliwości promieniowane przez otwór obudowy zostają przesunięte w fazie względem promieniowania samego głośnika. Przesunięcie rośnie wraz ze spadkiem częstotliwości i dąży do wartości 180 stopni, czyli pełnego znoszenia się fal promieniowanych przez głośnik i otwór. Przesunięcie fazowe dla częstotliwości rezonansowej obudowy – czyli tam, gdzie otwory bass-reflex promieniują najmocniej – wynosi 90 stopni w stosunku do promieniowania głośnika. Ustawienie wylotu kanału rezonansowego bass-reflex powinno dawać jak najlepsze rozciągniecie pasma w kierunku najniższych częstotliwości i możliwie najmniejsze przesunięcia fazowe. Aby osiągnąć taki efekt najracjonalniejsze będzie ustawienie wylotu pod kątem 90 stopni w stosunku do głównej osi głośnika.

Taką zasadę promieniowania zapewnia umieszczenie wylotu bass-reflex w dolnej ściance obudowy. Ponadto takie umieszczenie sprawia, że odległość od wylotu do najbliższej powierzchni odbijającej – podłogi – jest zawsze stała. Kolumna jest także mniej podatna na wzbudzanie się częstotliwości basowych po dosunięciu jej do tylnej ściany pomieszczenia.

Przetworniki elektroakustyczne

      Dobór odpowiedniego głośnika basowego – o odpowiednich właściwościach mechanicznych, elektrycznych i brzmieniowych – jest kluczowy dla uzyskania końcowego brzmienia zestawu głośnikowego. Na świecie produkowanych jest wiele głośników, które różnią się parametrami, rodzajem użytych materiałów oraz ceną.

Podczas wielu godzin testów odsłuchowych i w miarę zdobywanego doświadczenia w projektowaniu, w pracowni Divine Acoustics określone zostały zestawy parametrów głośników, które są ważne dla otrzymania szybkiego, dynamicznego i naturalnego brzmienia zestawu głośnikowego.

Zastosowane w kolumnach Divine Acoustics głośniki posiadają membrany o odpowiednim stosunku masy drgającej (Mms) do efektywności (SPL) i rezonansu podstawowego (Fs). Jest wiele głośników różnych firm z bardzo niskimi rezonansami membrany, jednak często jest ona albo ciężka, albo efektywność tego głośnika jest zbyt niska (jest on po prostu zbyt cichy). Wybrane przez Divine Acoustics głośniki posiadają względnie wysoką efektywność (powyżej 88dB) przy jak najniższej masie membrany oraz rezonansie poniżej 40Hz.

Powyższe trzy parametry wiążą się z kolejnymi – kombinacją dobroci całkowitej (Qts) głośnika połączonej z jego objętością ekwiwalentną (Vas). Wiele głośników posiada odpowiednią dla obudowy bass-reflex dobroć całkowitą, jednak ich objętość ekwiwalentna często jest bardzo wysoka, więc zaprojektowana dla nich obudowa musiałaby mieć bardzo dużą objętość. Wtedy lekka membrana głośnika musiałaby poruszyć dużą ilość powietrza w układzie rezonansowym. Nie sprzyja to uzyskaniu szybkiego i impulsowego basu. Zastosowane przez Divine Acoustics głośniki mają więc odpowiedni stosunek wymaganej objętości obudowy do podatności mechanicznej, co pozwala uzyskać dobre charakterystyki impulsowe.

Najważniejszym kryterium w doborze odpowiednich głośników basowych są ich parametry i brzmienie. Nie są więc dobierane ani pod względem ceny, ani ze względu na modę stosowania głośników firmy „X” czy „Y”. Nie każdy drogi głośnik posiada bowiem odpowiednie parametry lub nie każdy głośnik, który ma świetne parametry dobrze brzmi.

Zastosowane w projektach Divine Acoustics głośniki wysokotonowe posiadają bardzo lekkie membrany jedwabne.

Obwody elektryczne – zwrotnice 

      Jednym z najważniejszych elementów zestawu głośnikowego, a także elementem, który wymaga największego nakładu pracy podczas projektowania, jest zwrotnica. Odpowiednio dobrany schemat elektryczny, układ i rozłożenie elementów na płytce, ich jakość, przewody połączeniowe – wszystkie te czynniki wpływają na końcowe brzmienie zestawu. Poprawnie dobrane wartości elementów wymuszają zgranie czasowe i fazowe głośników zestawu i wpływają na jego muzykalność, odczuwalną szybkość i punktualność.

Właśnie dzięki odpowiednio skonfigurowanej zwrotnicy głośniki współgrają ze sobą tworząc homogeniczną całość, tak jakby stawały się jednym przetwornikiem odtwarzającym całe spektrum częstotliwości.
Przeprowadzone testy odsłuchowe udowodniły, że wykonanie połączenia głośnika ze wzmacniaczem jedną parą przewodów o wyższej jakości daje lepsze rezultaty brzmieniowe, niż połączenie w układzie bi-wiring używając przewodów niższej klasy. Z tego też powodu wszystkie kolumny głośnikowe Divine Acoustics posiadają pojedyncze zaciski głośnikowe umożliwiając pojedyncze okablowanie.

Układ zwrotnicy to nie tylko podział pasma przetwarzania i ułożenie fazowe głośników. To także bardzo ważny dla wzmacniacza rozkład pobieranej przez przetworniki mocy. Prawidłowy podział mocy płynącej ze wzmacniacza do poszczególnych głośników pozwala na uzyskiwanie znacznych natężeń niezniekształconego dźwięku o pełnej skali dynamiki i jednocześnie na odtwarzanie pełnego pasma przy bardzo niskich poziomach głośności. Tak zaprojektowana zwrotnica ułatwia wysterowanie głośników nawet wzmacniaczom o niewielkiej mocy.

Zwrotnice projektowane przez Divine Acoustics to układy pasywnych filtrów drugiego rzędu. Dzięki dodatkowym obwodom korekcji fazy i impedancji dla obu głośników w układzie dwudrożnym udało się wyeliminować elementy rezystancji szeregowej i równoległej w torze głośnika wysokotonowego. Znacząco poprawia to mikrodynamikę i szczegółowość wysokich częstotliwości przy jednoczesnym zachowaniu właściwych proporcji w stosunku do zakresu średniotonowego.

The Zwrotnice zbudowane są z wysokiej klasy elementów. Wszystkie pojemności to polipropylenowe kondensatory firmy Jantzen-Audio, często łączone w pary zawierające różne brzmieniowo serie Z-Superior, Z-Standard, Cross-Cap oraz Z-Silver. Rodzaje użytych kondensatorów dobierane są w trakcie sesji odsłuchowych i wpływają znacząco na końcową jakość brzmienia systemu głośnikowego.

Zastosowane cewki nawinięte są drutem z miedzi beztlenowej (OFC), dokładnie mierzone i parowane. Wszystkie zwrotnice podczas montażu przechodzą szczegółową kontrolę poszczególnych wartości i jakości wykonanych połączeń. Po zmontowaniu ich pomiary porównywane są z pomiarami wykonanymi na zwrotnicy wzorcowej. Zapewnia to powtarzalność i wysoką jakość montowanych w kolumnach Divine Acoustics podzespołów.

Wszystkie połączenia wykonywane są spoiwem lutowniczym zawierającym cynę i miedź, bez dodatków związków ołowiu.

Produkty Divine Acoustics powstają w małej manufakturze w Polsce. Poczynając od pierwszego szkicu, poprzez wszystkie prace projektowe, stolarskie, tapicerskie, składanie wszystkich elementów, aż do finalnego produktu wszystkie czynności w Divine Acoustics 
wykonywane są ręcznie.